fbpx

Η ασφάλεια της κετογονικής διατροφής

Η ασφάλεια της κετογονικής διατροφής

Υπάρχουν πολλοί που δεν γνωρίζουν πραγματικά τίποτα για την κετογονική διατροφή και όμως πιστεύουν ότι έχουν τις κατάλληλες γνώσεις για να σχηματίσουν άποψη. Πολλές φορές μάλιστα βασισμένοι σε δεδομένα που είναι ξεπερασμένα και δεν έχουν καμία εφαρμογή στην κετογονική διατροφή τείνουν να προειδοποιούν και να αποτρέπουν. Συνήθως αυτό είναι αποτέλεσμα λανθασμένων πεποιθήσεων.

Η κετογονική διατροφή ως αντιεπιληπτική θεραπεία

Η κετογονική διατροφή χρησιμοποιείται από το 1920 έως και σήμερα από παιδονευρολόγους. Την εφαρμόζουν σαν θεραπευτικό μέσο για να περιορίσουν τις επιληπτικές κρίσεις των παιδιών που δεν ανταποκρίνονται στην φαρμακευτική αγωγή ή έχουν κάποια αντένδειξη στο λήψη φαρμάκων. Υπάρχει συνολικά ένα τεράστιο ενδιαφέρον γενικότερα από την σύγχρονη νευρολογία στην ευεργετική δράση των κετονοσωμάτων στον εγκέφαλο και τις εκφυλιστικές νόσους (Alzheimer, Parkinson, Σκλήρυνση κατά πλάκας).

Τα νεογνά βρίσκονται σε ήπια κέτωση

Τα νεογνά με αποκλειστικό θηλασμό είναι σε μια κατάσταση ήπιας κέτωσης τους πρώτους έξη μήνες της ζωής τους. Η σύσταση του ανθρώπινου γάλακτος (55% λιπαρά, 39% υδατάνθρακες, 6% πρωτεΐνες) εξασφαλίζει ότι ο εγκέφαλος μας δεν θα στερηθεί τα τεράστια ποσά ενέργειας που απαιτεί για συντήρηση και ανάπτυξη. Η φύση δεν θα μπορούσε να μην μας δώσει ότι  καλύτερο για την ανάπτυξή του νευρικού μας συστήματος την πιο ευαίσθητη περίοδο. Εάν αυτό ήταν λάθος τότε πολύ απλά δεν θα υπήρχαμε σαν είδος με αυτή την μορφή που είμαστε τώρα. Τουναντίον κάποιοι ερευνητές πιστεύουν ότι στην κέτωση οφείλεται ο αναλογικά μεγάλος εγκέφαλος των νεογνών.(1)

Συνολικός Καρδιοαγγειακός κίνδυνος

Ας ξεκινήσουμε με την πρώτη ερώτητη που μας έρχεται στο μυαλό.

  • Μα εάν τρώω πολλά λιπαρά δεν θα ανεβεί η χοληστερίνη μου και άρα κινδυνεύω από καρδιοαγγειακά προβλήματα;
  • Όχι, δεν ισχύει ούτε το ένα ούτε το άλλο

Ποια είναι τα επιστημονικά δεδομένα; Η κετογονική δίαιτα μειώνει την γλυκόζη νηστείας, την υπερινσουλιναιμία, την γλυκοζηλιωμένη αιμοσφαιρίνη και την Αρτηριακή και την φλεγμονή. Η κετογονική δίαιτα αποδεδειγμένα μειώνει τα τριγλυκερίδια (TRG) αυξάνει την καλή χοληστερόλη (HDL) και μειώνει την περιφέρεια μέσης (σπλαχνικό λίπος). Επιφέρει πιθανόν μια μικρή αύξηση της ολικής χοληστερόλης (TOTAL CHOL) και της κακής χοληστερόλης (LDL) τροποποιώντας όμως την δομή της τελευταίας, κάνοντας την λιγότερο επιβλαβή για τα αγγεία (2, 3). Μειώνει το ποσοστό των μικρών LDLπου ευθύνονται για τις περισσότερες βλάβες στα αγγεία. (Οι μικρές LDL παραμένουν περισσότερο στον οργανισμό και υφίστανται πιο εύκολα οξείδωση). Όταν μάλιστα το μεγαλύτερο ποσοστό λιπαρών είναι φυτικής προέλευσης που αντέχουν στην θερμική επεξεργασία (πχ ελαιόλαδο), μπορούμε να μειώσουμε την συνολική χοληστερίνη και να αλλάξουμε την σύσταση των LDL(4, 5).

Με την κετογονική  θα βελτιώσετε όλους τους σημαντικούς παράγοντες κινδύνου για καρδιοαγγειακά προβλήματα.

Αναφορικά με την ασφάλεια της δίαιτας στο καρδιοαγγειακό τον Μάιο του 2018 παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα μίας μεγάλης μελέτης (6). Συνοπτικά, στην (εικ. 1) θα δείτε όλους τους επιβαρυντικούς παράγοντες να μειώνονται στο γκρουπ που έγινε παρέμβαση (κετογονική δίαιτα). Σε αντίθεση στο γκρουπ με την συμβατική δίαιτα οι τιμές των επιβαρυντικών παραγόντων έχουν αυξητική τάση (εικόνα 2).

Εικόνα 1. Γκρουπ κετογονικής διατροφής. Ανάμεσα στα άλλα μειώθηκαν τα φάρμακα (antihypertensive medication ACE or ARB Diuretics, Statin), η φλεγμονή (hsC- reactive protein) και ο συνολικός 10ετής καρδιοαγγειακός δείκτης (10-year ASCVD risk)

 

 

Eικόνα 2. Γκρουπ συμβατικής θεραπείας. Παρατηρήστε την αυξητική τάση των φάρμακων (antihypertensive medication ACE or ARB Diuretics, Statin), της φλεγμονής (hsC- reactive protein) και του συνολικού 10ετή καρδιοαγγειακού δείκτη (10-year ASCVD risk).

Λεπτομέρειες γύρω απο την κετογονική διατροφή

Βιβλιογραφία

  1. 1. Cunnane SC, Crawford MA. Survival of the fattest: Fat babies were the key to evolution of the large human brain. Comp Bioch Phys. 2003;Part A 136:17-26
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19641727
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16652223
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27457635
  5. https://academic.oup.com/jn/article/136/2/384/4664306
  6. https://cardiab.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12933-018-0698-8
Προηγούμενο άρθρο
Γιατί πρέπει να ξέρετε την κετογονική; Ρύθμιση του μεταβολισμού
Επόμενο άρθρο
Λεπτομέρειες γύρω από την κετογονικη διατροφή

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Fill out this field
Fill out this field
Δώστε μια έγκυρη ηλ. διεύθυνση.
You need to agree with the terms to proceed

fifteen − 14 =

Μενού